Психологія та розвиток

Успіх командної роботи: як досягти злагодженості і продуктивності через цілі, відповідальність і довіру

Практично за будь-яким більш-менш значущим результатом стоїть команда. Вихід нового продукту на ринок або дизайнерський ремонт в квартирі. Ось і ви, швидше за все, – який учасник команди, або керуєте колективом, який робить спільну справу. Якщо це так, то ви розумієте, наскільки це складна система. Результат, який вона дає, залежить від безлічі факторів: від професіоналізму кожного окремого учасника до стилю управління лідера.

У цій статті я поділюся трьома, на мій погляд, ключовими факторами, які найбільше позитивно позначаються на злагодженості і продуктивності команди. Впливати на ці фактори можуть як керівник, так і будь-який учасник команди.

Єдина мета

Одна з головних характеристик команди – наявність загальної мети. А у вашої команди є спільна мета? Простий експеримент: попросіть кожного учасника на листочку написати мета команди, а потім порівняйте відповіді. Швидше за все, результати вас здивують.

Перше, про що важливо домовитися в команді, – це про конкретну надихає мети. Буває, що мета спускається згори, а буває, що учасники команди самі домовляються про всі критерії SMART. У другому випадку, звичайно, причетність кожного буде вище.

Якщо лідер сам ставить мету перед командою, то обов’язково варто озвучити цінності за цією метою для кожного з учасників. Так мета буде вагомою причиною, заради якої люди будуть намагатися. З’явиться сенс в ефективному і відкритому взаємодії.

Взаємна відповідальність

Люди звикли відповідати за свої результати і за результати команди, якою вони керують. Складніше відчувати і проявляти відповідальність за результат команди в горизонталі, за результат керівника. Взаємна відповідальність – це коли я бачу, що в процесі є проблеми і кажу про них, пропоную шляхи для вирішення і способи оптимізації, не чекаю дій і рішень керівника, а займаю проактивну позицію.

Інша сторона медалі – коли учасники пасивні, чекають розпоряджень, сприймають надто болісно будь-які невдачі, звинувачуючи зовнішні фактори, керівництво, колег або себе.

Ми різні і по різному реагуємо на те, що відбувається навколо. Тому варто створити систему координат: домовитися в команді про чіткі правила взаємодії, дотримання яких дозволить кожному проявляти те саме відповідальну поведінку.

Довіра в команді

Довіра – це емоція. Ми вирішуємо, довіряти чи не довіряти колезі, спираючись на історію нашої взаємодії. Не надіслав звіт вчасно – довіра знизилося.

При цьому, довіряємо ми комусь чи ні – не так важливо. Важливо те, несемо ми відповідальність за свої емоції. Найкращий вихід – запропонувати розмова з проблемного аспекту. Якщо у вас знизилася довіра по відношенню до колеги, повідомте йому про це. Підтримувати конструктивне спілкування в даному випадку допоможуть факти і вплив вчинені або скоєних ним дій. Запропонуйте домовитися про майбутнє варіанті продуктивної взаємодії. Допоможе конструктивна зворотний зв’язок.

Щоб підвищити рівень довіри, керівнику важливо розвивати культуру зворотного зв’язку в команді. В тому числі і своїм прикладом. Звичайно, це не всі фактори злагодженості і продуктивності команди. Але якщо кожен учасник знає та розділяє мету, готовий нести відповідальність за результати всієї команди і відкрито і конструктивно давати зворотний зв’язок колегам – це потужна основа для поліпшень і перемог.

Ефективна робота в команді залежить від кількох ключових факторів, на які можуть впливати як керівники, так і всі учасники команди. Перш за все, важливо визначити спільну мету, яка надихатиме всіх членів команди на досягнення високих результатів. Це може бути досягнуто через відкритий діалог і погодження на загальні цінності та цілі, що додає сенсу їхній роботі. Взаємна відповідальність є наступним важливим фактором. Команда повинна розуміти, що кожен її член несе відповідальність не лише за власні результати, але й за загальний успіх. Це передбачає проактивний підхід до вирішення проблем і оптимізації процесів. Запровадження чітких правил взаємодії допоможе створити систему, де кожен буде відповідальним за результати команди.

Довіра в команді є наріжним каменем успішної співпраці. Розвиток культури зворотного зв’язку, де кожен може відкрито говорити про проблеми та пропонувати шляхи їх вирішення, значно підвищує рівень довіри серед колег. Керівники, демонструючи приклад відкритого та конструктивного спілкування, сприяють створенню довірливих відносин у команді. Загалом, ефективність команди значно зростає, коли всі її члени поділяють спільну мету, готові нести відповідальність за загальні результати і довіряють один одному. Це створює потужну основу для досягнення високих результатів і перемог.